Systemisch werken
Bij YOUZ is behoefte aan inhoudelijke verdieping op het gebied van systemisch werken.
Het initiatief tot het organiseren van scholing op dit gebied gaat uit van de klinieken binnen YOUZ die meer kennis en tools willen op het gebied van systemisch werken. YOUZ is bezig met een nieuwe weg in te slaan als het gaat om de ontwikkeling van de klinieken. YOUZ denkt hierbij aan een nieuwe visie, methodiek en passende bijscholing. Hierbij is de wens vanuit YOUZ meer systeemgericht te werken. Én tot het inzetten van meer ‘circulaire zorg ‘ bij de behandeling/ opname van de jeugdigen in de klinieken van YOUZ, waarbij bij de jeugdigen betrokken mensen meer worden meegenomen in de behandelingstrajecten.
Samenvatting
Vanuit het idee dat alles met elkaar verbonden is, dat alles om je heen een belangrijk onderdeel van je leefwereld vormt is het systemische gedachtengoed ontstaan. Een probleem of klacht staat dus nooit op zichzelf. Bij systemisch werken worden ook de omgeving en bijbehorende factoren betrokken bij het behandeltraject. Niet alleen de klachten van het individu als losstaand element te zien en te behandelen, maar ook aandacht te hebben voor het systeem waarvan deze deel uitmaakt. Bij het ontstaan én het oplossen van veel psychische of psychiatrische klachten, blijkt dit systeem namelijk een belangrijke invloed uit te oefenen. Bewezen is dat als er ook aandacht wordt geschonken aan het sociale systeem, er sneller en duurzaam herstel mogelijk is. Voor kinderen en jongeren waar we mee werken vormt het gezin de primaire leefwereld. Om problemen van kinderen en jongeren goed te begrijpen is het in het algemeen dan ook nodig meer zicht te krijgen op het (gezins)systeem waarbinnen de problemen zich voordoen. Om samen te onderzoeken op welke manier de problematiek van het kind/ de jongere wordt beïnvloed door de gezinscontext en vice versa.
In deze driedaagse cursus leg je hiervoor de theoretische basis en oefen je met (gespreks)-vaardigheden, interventies en attitude. In deze cursus wordt aandacht besteed aan deze verschillende manieren van systemisch kijken zowel de theoretische achtergrond als de manier waarop je hier vorm aan geeft in de praktijk.
De verschillende onderwerpen worden besproken aan de hand van korte theoretische inleidingen, oefeningen, beeldmateriaal en/of discussies. De gespreksvaardigheden worden geoefend met trainingsacteurs. Van de deelnemers wordt verwacht dat ze tussen de bijeenkomsten kennis nemen van de aangeboden literatuur.