Scholing Basisprincipes en theoretisch kader Systemisch Werken
Na het volgen van deze training weet de deelnemer wat de basisprincipes zijn van het systemisch denken en werken. De deelnemer weet welke principes en theoretische kaders ten grondslag liggen aan de systeemtherapie. De deelnemer kan kijken naar kinderen en hun gedrag vanuit een systemische denken het gedrag analyseren. De deelnemer kan aan het einde van de training het kind zien in de context van het gezin en de interactie die daar plaats vindt. Aan het einde van de training heeft de deelnemer voldoende vaardigheden eigen gemaakt om een systeemgesprek te initiƫren, uit te voeren en af te sluiten.
Toepassing in de praktijk:
De jeugd en gezinswerkers begeleiden en ondersteunen ouders en kinderen in verschillende levensfasen en gaan samen met de omstanders (gezinssystemen) op zoek naar een passend antwoord op de hulpvragen.
Het is daarbij van belang om samen met het gezin zo goed mogelijk een verklarende analyse te maken om te komen tot een passend aanbod en antwoord op de probleemvragen.
De medewerker kan overstijgend en vanuit de verschillende perspectieven kijken naar de vragen. Het betrekken van de omgeving, de context waarin de kinderen en jongeren opgroeien is van groot belang. Het aangaan van een samenwerkingsrelatie en het onderhouden vanuit meervoudige partijdigheid kan daarbij helpen. De medewerker is in staat om vanuit de perspectieven hypothesen te formuleren, vragen te stellen en te taxeren en oefent met veranderingsgerichte technieken.
De medewerker houdt tijdens het gehele samenwerkingsproces oog voor het mandaat van alle betrokkenen en is alert op breuken in de werkrelatie.
De training is interactief en er wordt veel gebruik gemaakt van praktijkvoorbeelden. Door de inzet van rollenspelen werken de deelnemers situaties uit en oefenen met de aangeleerde theorie om het gelijk in de praktijk te brengen. Daarbij ervaren ze ook wat de interventies met je doen waardoor de ontwikkeling versneld wordt.