Professionele standaard voor de Jeugd- en Gezinsprofessional
Jeugd- en gezinsprofessionals verbinden zich door registratie bij SKJ aan hun professionele standaarden en realiseren zich dat ze daarop kunnen worden aangesproken. Professionals willen zich bewust zijn van deze gebondenheid aan de professionele standaarden als fundamentele voorwaarde voor een zorgvuldige beroepsuitoefening.
Zij hebben hebben dagelijks te maken met morele vraagstukken. Om ethische afwegingen te kunnen maken en onderbouwen kunnen zij gebruik maken van de professionele standaard. Deze training leert de deelnemers hoe de professionele standaard in de praktijk toe te passen en op welke manier deze het handelen en benutten van autonomie onderbouwt. Hiermee hebben de deelnemers een basis om hun verantwoordelijkheden als professional op zorgvuldige wijze vorm te geven in de dagelijkse praktijk.
Het SKJ heeft deze training over professionele standaarden en beroepsethiek voor sommige jeugd en gezinsprofessionals verplicht gesteld als voorwaarde voor hun eerste herregistratie.
Leerdoelen
· De deelnemer heeft kennis over beroepsethiek zoals de beroepscode voor professionals in sociaal werk, de richtlijnen en de werking van het tuchtrecht.
· De deelnemer heeft zijn vaardigheden om vanuit beroepsethiek een afweging te onderbouwen (verder) ontwikkeld.
· De deelnemer kan de geleerde kennis en vaardigheden toepassen op lastige dilemma’s in de jeugdhulp en jeugdbescherming en kan zijn keuzes hierin verantwoorden.
· De deelnemer is zich bewust van zijn professionele autonomie, en weet die vrijheid en verantwoordelijkheid ten dienste van de jeugdige en gezinnen in te zetten.
Inhoud
In de training komen de volgende onderwerpen aan bod :
Module: Basistraining:
Perspectieven op dit vak
Drijfveer
Professionalisering in Jeugdhulp en Jeugdbescherming; achtergrond, doel en proces
Professionele autonomie
Professionele standaard:
1. Beroepscode voor professionals in sociaal werk.
2. Richtlijnen
3. Collegiale toetsing SKJ; Tuchtrecht
Module: Verdiepingstraining:
Tuchtcollege
Toepassen professionele standaard in de praktijk
Collegiale toetsing, simulatie van een tuchtzaak
Ethische oordeelsvorming en reflectie
Moreel beraad aan de hand van het Utrechtse stappenplan en de socratische gespreksmethode.
Vorm
De basistraining bestaat uit een dagdeel van drie en een half uur en voorbereidend huiswerk, wat circa 1 uur in beslag neemt.
De verdiepingstraining bestaat uit 4 uur met een voorbereiding van ongeveer 1 1/2 uur. Beide dagdelen zijn contactonderwijs.
· De onderdelen worden gegeven met minimaal een week tussentijd.
· In de training wordt zowel kennis overgedragen als geoefend, in de vorm van moreel beraad aan de hand van de Utrechts stappenplan en socratische gespreksmethode, reflectie met behulp van de beroepscode op casuïstiek vanuit de dagelijkse praktijk en een simulatie van een tuchtzaak.
· Elk van beide onderdelen kent een 100% fysieke aanwezigheid plicht.
· Elk van beide onderdelen wordt begeleid door een aanwezig begeleider.
Toetsing
· De leerdoelen worden getoetst met behulp van een individuele thuisopdracht. Deze moet uiterlijk 2 weken na afloop van de training bij de begeleiders zijn ingeleverd. Deze opdracht wordt beoordeeld door de begeleider met voldoende of onvoldoende.
· Bij een onvoldoende volgt een herkansing. De opdracht moeten opnieuw bij de begeleiders zijn ingeleverd en 2 weken na ontvangst van de onvoldoende.
· De begeleider geeft de deelnemer na ontvangst van een gemaakte opdracht binnen 2 weken zijn oordeel.
Bewijs van voltooiing
De opleider geeft een certificaat aan de deelnemers of meldt digitaal de voltooiing van de training van een deelnemer als:
· De deelnemer 100% aanwezig is geweest bij de bijeenkomsten, en
· De afsluitende toets met een voldoende heeft afgerond.