Omgaan met agressie 2 daagse basistraining
• Deelnemers delen ervaringen met agressie en focussen zich op praktijksituaties die ze in de training aan de orde willen hebben.
• Deelnemers denken na en worden zich bewust van hun basisstrategie in het omgaan met agressie nu.
• We brainstormen met de deelnemers, waarin zij het lichaam non-verbaal leren lezen op het ontstaan en de toename van agressie.
• We leren hoe agressief gedrag verloopt van beïnvloedbaar naar niet meer beïnvloedbaar gedrag en de rol van de medewerker hierin (de agressiepiramide).
• Door uw medewerkers kennis te laten maken met agressie, leren wij ze de primaire reactie te controleren door middel van ademhalen, spierontspanning en gedachten sturen.
• De drie agressievormen worden uitgelegd en aan de hand van verschillende technieken leren wij uw medewerker agressie reducerend op te treden:
o frustratieagressie: ruimte geven en begrip tonen;
o witteboordenagressie: begrenzen met het keuzemodel;
o instrumentele agressie: begrenzen met het keuzemodel.
• Medewerkers oefenen eerst groepsgewijs (hoefijzer) en later met individuele cases (uit de praktijk) met agressief gedrag.
• Vervolgens kan aandacht worden besteed aan de volgende onderwerpen: inlopen bij escalerende incidenten volgens het conflictinterventieplan, veilig werken bij verminderd beïnvloedbaar gedrag (Veilige V), omgaan met overmacht-situaties, omgaan met online agressie, het volgen van het agressieprotocol, opvang en nazorg en een plan van aanpak maken om het doel in de praktijk daadwerkelijk te realiseren