Handelingsgerichte diagnostiek
De zeven uitgangspunten van Handelingsgerichte (HGD) diagnostiek
- HGD is doelgericht
- Onderwijs/opvoedbehoeften van leerlingen staan centraal
- Hanteert een transactioneel kader (wisselwerking/afstemming)
- Leraren en ouders doen ertoe: wat zijn hun ondersteuningsbehoeften?
- Positieve aspecten van leerling, leraar, school en ouders zijn van groot belang
- Leraren, ouders, leerlingen en diagnosten werken constructief samen
- De werkwijze is systematisch, planmatig en transparant.
Wat betekenen de uitgangspunten voor gedragswetenschappers en voor de samenwerking met alle betrokkenen? Hoe stemmen we op elkaar af? De vijf fasen komen uitgebreid aan bod: per dag wordt ingegaan op één en oefenen cursisten aan de hand van eigen casuïstiek. Voorafgaand aan iedere bijeenkomst heeft de cursist het betreffende fasen-hoofdstukken bestudeerd en de principes uit die fase toegepast op een eigen casus. Doel hiervan is de vertaling van theorie naar praktijk te optimaliseren en cursisten gerichte feedback te kunnen geven vanuit het kader van Handelingsgerichte diagnostiek.
Handelingsgerichte diagnostiek wordt met handelingsgericht arrangeren (HGA) in Passend Onderwijs gepositioneerd.
De bijeenkomsten zijn rondom 4 weken i.v.m. de praktijkopdrachten tussendoor. Bespreking van casuïstiek: in groepjes bespreekt men de mogelijkheden en knelpunten bij het toepassen van HGD op de eigen casus. Daarna worden de implicaties voor het eigen werk plenair besproken: wat ging goed en wat was moeilijk?; vragen en tips? De docent geeft gerichte feedback tijdens het werken in groepjes en plenair.