Handelingsgerichte Diagnostiek
Omschrijving
Diagnostiek is belangrijk binnen de jeugdzorg. De kwaliteit van hulpverlening wordt in belangrijke mate bepaald door het beeld van het kind en diens gezin: wat zijn hun problemen en wat gaat goed, hoe kunnen we dit verklaren en welke mogelijkheden zijn er om de problemen op te lossen? (Pameijer en Draaisma, 2011). De noodzaak van diagnostiek is vastgelegd in de huidige Wet op de Jeugdzorg (2005): hulp moet worden ingezet op grond van een gedegen (probleem)analyse. In de Factsheet Hoofdlijnen Wetsvoorstel Jeugdwet (VWS, 2013) wordt de plek van diagnostiek binnen de nieuwe Jeugdwet die met ingang van 1 januari 2015 in werking treedt als volgt geformuleerd: ‘In een gesprek met de jongere, de ouders en het sociale netwerk zal in beeld gebracht worden wat de hulpvraag is en of en op welke manier de eigen kracht van de jeugdige, het gezin en het sociale netwerk kan worden ingezet. Als zij het probleem niet zelf kunnen oplossen, wordt bekeken welke jeugdhulp het meest passend is. Dit gebeurt door zorgvuldig het gesprek met de betrokkenen te voeren en de juiste deskundigheid op het juiste moment bij dit gesprek te betrekken. Het kind en zijn ouders zijn daarbij uitgangspunt.’
De scholing HGD, bestaande uit twee dagen, zal zich richten op de werkwijze en uitgangspunten van de Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD). De nadruk in de cursus ligt vooral op de attitude van de systematisch wetenschappelijk verantwoord cliëntgerichtheid en handelingsgericht werken. Dit alles vanuit een transactioneel referentiekader. Het accent ligt dus nadrukkelijk niet op de diagnostische onderzoeksmiddelen.
De opzet van de scholing is zodanig dat deze parallel loopt met het in praktijk verrichten van diagnostiek, welke wordt ondersteund door werkbegeleiding en supervisie.
Leerdoelen:
Na afloop van de scholing:
- Heb je basiskennis en basisvaardigheden ontwikkeld vanuit de Handelingsgerichte Diagnostiek;
- Weet je hoe een diagnostische cyclus verloopt en kun je vorm geven aan de verschillende fasen;
- Weet je m.b.v. welk model je informatie kan ordenen en ben je met dit model bekend;
- Weet je hoe je o.b.v. de diagnostische info een integratief beeld schrijft;
- Weet je hoe je o.b.v. je integratief beeld je interventies bepaalt;
- Weet je op welke wijze je de diagnostische informatie kunt integreren in de behandeling van de jeugdige.