Formeel leren – Beroepscode, Richtlijnen en Tuchtrecht
De training Beroepscode, Richtlijnen en Tuchtrecht bestaat uit drie modules.
Module 1: Introductietraining Beroepscode, Richtlijnen en Tuchtrecht.
Deze eerste trainingsdag biedt een introductie in de beroepsethiek van de Professionals in het Sociaal werk. Met informatie over de (vernieuwde)Beroepscode, het Tuchtrecht en inzicht in het herkennen van en omgaan met beroepsethische vragen en dilemma’s. De richtlijnen Jeugdhulp en Jeugdbescherming worden geïntroduceerd.
Deze module omvat de theorie en een eerste oefening van het bespreken van een ethisch dilemma in een moreel beraad op basis van een casus door de trainer ingebracht. De theorie gaat o.a. in op:
– de relatie tussen Beroepscode en Tuchtrecht;
– het gebruik daarvan bij het bespreken en afwegen van dilemma’s die je in de praktijk tegenkomt;
– het verschil tussen normen-waarden/feiten-gevoelens;
– de grens tussen je eigen verantwoordelijkheid en die van de werkgever.
Daarna wordt de theorie toegepast m.b.v. een casus door het voeren van een kort moreel beraad en gebruik te maken van het stappenplan daarvoor.
Verplichte literatuur:
– De brochure ‘Van beroepscode naar moresprudentie’;
– De Beroepscode Professionals in het Sociaal werk;
– Casus Abdul en Casus Wietplantage vooraf door te nemen.
Module 2: Verdiepingstraining Beroepscode, Richtlijnen en Tuchtrecht.
Vereiste voorkennis is module 1. Module 2 van de training biedt een verdieping en gaat verder door op de beroepsethiek. De informatie over de Beroepscode voor Professionals in het Sociaal werk en het Tuchtrecht wordt opgefrist en verdiept en daarnaast worden de Richtlijnen Jeugdhulp en Jeugdbescherming besproken.
Deze praktische training is geheel gericht op het integreren van de Beroepscode en het Tuchtrecht in de werkprocessen van de Jeugd- en Gezinsprofessional waardoor het onderdeel wordt van het dagelijks handelen. Tijdens de training wordt de moreel beraad gehouden aan de hand van een Stappenplan wat de professional helpt een verantwoord besluit te nemen. Voor dit moreel beraad wordt gebruik gemaakt van het stappenplan moreel beraad beschreven in de brochure van Beroepscode naar Moresprudentie aan de hand van zelf ingebrachte casuïstiek van één of twee deelnemers. Tevens wordt er verder ingegaan op de Richtlijnen Jeugdhulp en Jeugdbescherming en de toepasbaarheid daarvan in de dagelijkse praktijk.
Tussen de twee modules (Introductietraining en Verdiepingstraining) zit minimaal 1 week zodat in de tussentijd geoefend kan worden met het geleerde vanuit de training.
Module 3: Toets
De training wordt afgesloten door het maken van een individuele reflectie-opdracht waarin leerdoelen worden getoetst en de deelnemer reflecteert op het geleerde binnen de totale training (zowel Introductie als Verdiepingstraining). Deze toets moet uiterlijk 4 weken na afloop van de training bij de begeleider zijn ingeleverd.