Dyscalculie en rekenproblemen
Cursus Dyscalculie en rekenproblemen:
(Proces)diagnostiek en behandeling van dyscalculie en rekenproblemen zowel theoretisch als praktisch.
Cursusprogramma:
Middag 1:
- Definiëring van dyscalculie en onderscheid met rekenproblemen op basis van theoretische en empirische overwegingen
- Theoretische achtergrond over rekenen, rekenproblemen en dyscalculie
- Veel voorkomende kenmerken van kinderen met dyscalculie
- Informatieverwerking en rekenen
- Hoe kun je rekenproblemen in groep 1 en 2 signaleren en diagnosticeren?
- Psychodiagnostiek. Hoe worden primaire en secundaire verklaringen van dyscalculie onderzocht
- Diagnostiek op procesniveau (het toepassen van het diagnostisch rekengesprek; observeren, vragen stellen, variëren van opgaven en hulp bieden) en de consequenties voor verder behandelen
- Bespreking diagnostiekopdracht (casus) voor de volgende keer
Na deze middag: procesonderzoek uitvoeren en gedragsdeskundigen ook uitgebreid psychodiagnostisch onderzoek
Middag 2:
- Bespreking en reflectie op diagnostiekuitwerking en persoonlijke feedback op casus
- Faalangst en rekenen: hoe tijdig te signaleren en effectief mee om te gaan?
- Wat te doen met mismatch leerling en leraar?
- Wat zijn de effectieve (hulp)programma’s?
- Wat zijn de effectieve behandelmogelijkheden?
- Bespreking behandelopdracht (casus) voor de volgende keer
Na deze middag: behandelplan maken en minimaal drie behandelingen uitvoeren en evalueren t.b.v. vaststelling leerbaarheid
Middag 3:
- Bespreking en reflectie op behandeluitwerking en persoonlijke feedback op casus
- Toelichting op achtergronden en effectiviteit van remediërende programma’s
- Hoe kan een school beleid maken om rekenproblemen te voorkomen cq. adequaat om te gaan bij geconstateerde problematiek
- De dyscalculieverklaring
- Het belang van het protocol DDGR naast het protocol ERWD
- Afsluiting
Doelen en opbrengsten:
De deelnemers hebben na deelname aan de cursus Dyscalculie en rekenproblemen:
- kennis van theorieën: van belang voor rekenproblemen en rekenstoornissen;
- inzicht in het ontstaan van rekenproblemen en rekenstoornissen;
- kennis van de relatie rekenen en geheugen, motivatie en faalangst;
- inzicht in achterstanden en stoornissen in rekenen en de consequenties daarvan;
- kennis gemaakt met enkele toetsen en programma’s voor zwakke rekenaars;
- ervaring in het afnemen van een rekenprocesonderzoek;
- ervaring in het opzetten en uitvoeren van een kort handelingsplan;
- inzicht in de complexiteit van het uitvoeren van een compleet rekendiagnostisch onderzoek;
- ervaring in het afnemen van een diagnostisch rekenonderzoek op afgeleid niveau (dit geldt uitsluitend voor universitair afgestudeerden).
Verplichte literatuur voor de deelnemers:
Protocol Dyscalculie: Diagnostiek voor Gedragsdeskundigen en rekenprofessionals. J.E.H. van Luit & M.E. Mönch. ISBN 97894 9259 3689. Dit boek dient van te voren te worden aangeschaft (prijs: € 22,95) via een e-mail met uw adres aan: ellidiender@casema.nl of j.e.h.vanluit@uu.nl.
Het boek wordt u dan inclusief factuur toegezonden.