Basiscursus Systeemtherapie
Inleiding
Het centrale paradigma in het systeemtheoretisch denken en handelen is dat het functioneren van mensen (en dus ook van kinderen en jeugdigen) betekenis krijgt en begrepen kan worden door wat zich tussen mensen afspeelt: door hun interacties en relaties. Wat zich tussen mensen afspeelt, krijgt slechts betekenis in een context. In iedere interactie resoneren vele contexten mee. Het op een contextuele en relationele wijze kunnen kijken naar problemen en oplossingen is de kerncompetentie van systeemtherapeuten. Het vormt de rode draad van deze cursus (Richtlijnen Cursusdraaiboek NVRG, december 2017). Het aandacht hebben voor de gelaagdheid in contexten waarbinnen kinderen- en jongeren opgroeien is daarbij een vanzelfsprekend terugkerend gegeven en neemt een belangrijke plaats in in deze cursus.
Om in deze cursus tot een stelsel van therapeutische principes, methoden en technieken te komen is in de eerste plaats aangesloten bij de visie en de competenties zoals die door de Nederlandse Vereniging voor Relatie- en Gezinstherapie (NVRG) zijn vastgesteld. Dit cursusdraaiboek is door de NVRG erkend als basismodule van 132 uur van de Theoretisch-Technische Cursus tot erkend systeemtherapeut.
Doelstellingen
De cursus is gericht op de overdracht van theoretische kennis, de training in therapeutische vaardigheden en de ontwikkeling van de persoonlijke stijl van de cursist als professional.
De cursus biedt een integratie van de diverse richtingen en ontwikkelingen binnen de systeemtherapie. Centraal staan de theorievorming en de praktijkgerichte training van therapeutische vaardigheden. Cursisten leren het systeemdenken en de systeemtherapie toe te passen bij de behandeling van kinderen, jeugdigen en volwassenen.
De eindtermen voor de relatie- en gezinstherapeut, zoals vastgesteld door de NVRG, zijn leidend voor de inhoud van deze basiscursus.
Inhoud basiscursus
Deze basiscursus is opgebouwd uit 4 blokken.
Blok 1: Inleiding in systeemdenken en systeemtherapie (30 contacturen)
In dit cursusblok ligt het accent op de theoretische basis van de systeemtherapie. Er wordt een inleiding geboden in het systemisch denken aan de hand van de verschillende systeemtherapeutische perspectieven/ stromingen. De cursist maakt kennis met lenigheid in systeemtheoretisch denken.
Blok 2: Vervolg van de systeemtherapeutische perspectieven (30 contacturen)
Dit cursusblok vormt een vervolg en verdieping in de diverse systeemtherapeutische stromingen waarbij tegelijkertijd een integratief systeemtherapeutisch denkkader wordt uitgewerkt.
Blok 3: Integratie van systeemtherapeutische perspectieven en Capita Selecta (60 contacturen)
Dit cursusdeel is gericht op integratie. Dat wil zeggen dat de cursist tegelijkertijd vanuit meerdere systeemtherapeutische perspectieven kan denken en interveniëren tijdens de therapie. Ten tweede weet de cursist tegelijkertijd meerdere, voor de behandeling relevante systeemniveaus te onderscheiden en kan daarin bewegen. Ten derde ziet de cursist partiële systemen als therapeutische domeinen.
Blok 4: Wetenschappelijk onderzoek in systeemtherapie (12 contacturen)
Dit blok richt zich op de betekenis van wetenschappelijk onderzoek voor de praktijk van de systeemtherapie en het gebruik maken van empirische evidentie.