Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie
Deze basiscursus Cognitieve Gedragstherapie is bestemd voor psychologen en orthopedagogen die cognitief gedragstherapeut willen worden of meer kennis willen vergaren op het gebied van cognitief gedragstherapeutische behandelingen. Accreditatie voor deze cursus is bij de VGCt aangevraagd. Indien wenselijk en zinvol zal ook accreditatie aangevraagd worden bij andere verenigingen.
Het uiteindelijke doel is dat de cursist aan het eind van de basiscursus in staat is om cognitieve gedragstherapieën van ‘gemiddelde zwaarte’ onder supervisie naar behoren uit te kunnen voeren. De leerdoelen voor deze cursus (door de VGCt geformuleerd) zijn als volgt, na afloop van de basiscursus:
– heeft de cursist inzicht en basisvaardigheid in de cognitief gedragstherapeutische manier van denken;
– kan de cursist leermodellen toepassen in de eigen praktijk;
– kan de cursist het cognitief gedragstherapeutische proces toepassen;
– kan de cursist betekenisanalyses, functieanalyses en interventiestrategieën ontwerpen;
– kan de cursist de kenmerken van de verschillende angst- en stemmingsstoornissen beschrijven.
– kan de cursist biologische, psychologische, leertheoretische en systeemverklaringen voor het ontstaan van angst- en stemmingsstoornissen benoemen;
– kan de cursist op grond van diagnostiek, assessment, functieanalyses en hulpvragen vaststellen wat er aan de hand is bij een cliënt met een angststoornis, een cliënt met een stemmingsstoornis, een cliënt met ASS, een cliënt met ADHD en een cliënt met ODD.
– kan de cursist vaststellen welk behandelprogramma, op grond van wetenschappelijke inzichten, voor de cliënt het meest aangewezen is;