Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie
Introductie: De basiscursus cognitieve gedragstherapie is opgezet conform de richtlijnen van de Vereniging voor Gedragstherapie en Cognitieve therapie (VGCt) en bestaat uit 16 bijeenkomsten verdeelt over 4 blokken. In deze bijeenkomsten leren de cursisten de verschillende fases in het cognitieve gedragstherapeutische proces toe te passen. Uitgangspunt hierbij is dat individu specifieke behandelingen en protocollaire behandelingen elkaar aanvullen. De cursisten leren met behulp van zoekschema’s (met name DSM, FA en BA) te komen tot een geïntegreerd cognitief gedragstherapeutisch behandelplan. Verder oefenen de cursisten met een aantal basale cognitief gedragstherapeutische methodes en leren ze de (eigen) therapeutisch attitude binnen de therapeutische relatie te herkennen en beïnvloeden. Het einddoel is om na de cursus voldoende kennis en vaardigheden te hebben om (onder supervisie) cognitieve gedragstherapieën (bij niet complexe problematiek) te kunnen uitvoeren.
In totaal bestaat de cursus uit 100 contacturen. Daarnaast wordt uitgegaan van 350 uur werkuren.
Doelstellingen: Het einddoel is om na de cursus voldoende kennis en vaardigheden te hebben om (onder supervisie) cognitieve gedragstherapieën (bij niet complexe problematiek) te kunnen uitvoeren.
– De cursisten leren de verschillende fases in het cognitieve gedragstherapeutische proces toe te passen.
– De cursisten leren met behulp van zoekschema’s (DSM en FA en BA) te komen tot een geïntegreerd cognitief gedragstherapeutisch behandelplan (bewezen effectieve behandeling afgestemd op het individu)
– De cursisten hebben kennis genomen van en geoefend met een aantal basale cognitief gedragstherapeutische methodes .
– De cursisten leren het belang van de therapeutische context; herkennen en beïnvloeden van (eigen) therapeutisch attitude binnen de therapeutische relatie.