Ga door naar inhoud
SKJeugd Scholing
SKJeugd Scholing
  • Skjeugd.nl
  • Mijn SKJ

«Terug

Details

Periode: 9 september 2022 t/m 28 november 2025
Type cursus:
Registerpunten: 18.5 - Herregistratie
Opleidingsinsituut: Brain Blocks
ID nummer: 471811
Geacrediteerd door: nip/nvo

Basiscursus Brain Blocks

De basiscursus Brain Blocks bestaat uit drie opleidingsdagen. Op de eerste dag staat psycho-educatie ASS centraal, om kennis te maken met het materiaal. De volgende twee dagen focussen zich op de bredere inzetbaarheid van Brain Blocks. Op dag twee komt werken aan de ontwikkeling van de ik-ander differentiatie aan bod. Verschillende interactiestructuren worden besproken en de werkwijze met Brain Blocks wordt op deze structuren afgestemd. Vervolgens bouwt dag drie daarop voort en wordt het accent verlegd naar belemmerende overtuigingen. Deelnemers worden meegenomen in de ‘gelaagdheid’ van het beeld en oefenen met het langzaam pellen van de laagjes om meer tot de kern van de problematiek te komen. De cursusdagen worden afgesloten met een eindopdracht: een verslag waarin drie sessies beschreven worden. Na het behalen van dit verslag krijgen de deelnemers een certificaat en de mogelijkheid tot vermelding op de website als Brain Blocks-ambassadeur.

 

Dag 1

  • De deelnemer neemt kennis van het ontstaan van Brain Blocks en de achterliggende denkwijze
  • De deelnemer kan de volgende onderdelen van de theoretische achtergrond van Brain Blocks in verband brengen en toepassen in de praktijk wanneer er gewerkt wordt met de interventie:
    • Cliëntgerichte werkwijze
    • Complex dynamische systeembenadering
    • Ontwikkelingsperspectief
  • De deelnemer kan de hulpvraag en commitment van de cliënt herkennen en hierop inspelen
  • De deelnemer kan de rol van het sociale netwerk van iedere cliënt herkennen en hen op gepaste wijze betrekken bij Brain Blocks, indien relevant voor de behandeling
  • De deelnemer kan de reader raadplegen als richtlijn en hieruit een werkwijze samenstellen/ontwikkelen die aansluit bij iedere individuele cliënt
  • De deelnemer kan eigen beelden vormen met Brain Blocks en kan cliënten op gepaste wijze ondersteunen in het maken van beelden en taal

 

Dag 2:

  • De deelnemer kan de volgende onderdelen van de theoretische achtergrond van Brain Blocks in verband brengen en toepassen in de praktijk wanneer er gewerkt wordt met de interventie:
    • Theorie van dag 1
    • Relationele basis
    • Zelf-organiserend vermogen cliënten
    • Eerste deel Brain Blocks-begeleidingsschema: de ik-ander differentiatie
  • De deelnemer kan de vier interactiepatronen benoemen, uitleggen en identificeren binnen de interactie met cliënten
  • De deelnemer kan Brain Blocks ‘op maat’ inzetten afgestemd op de verschillende interactiepatronen en reflecterend op het eerste deel van het begeleidingsschema
  • De deelnemer kan meer ‘procesgericht’ en ‘ontwikkelingsgericht’ werken, in plaats van oplossingsgericht

 

Dag 3

  • De deelnemer kan de volgende onderdelen van de theoretische achtergrond van Brain Blocks in verband brengen en toepassen in de praktijk wanneer er gewerkt wordt met de interventie:
    • Theorie van dag 1 en 2
    • Tweede deel Brain Blocks-begeleidingsschema: belemmerende overtuigingen
    • Onderzoekende basishouding
    • Vertragen
  • De deelnemer kan de verschillende fases in het Brain Blocks-proces herkennen en deze toepassen in de praktijk.
  • De deelnemer kan onderliggende patronen/kernproblemen in een cliënt onderzoeken en vaststellen en werkt hierbij van probleembeeld naar kernbeeld
  • De deelnemer kan eigen beelden vormen met het Brain Blocks-lijf en kan cliënten op gepaste wijze ondersteunen in het maken van beelden en taal
  • De deelnemer kan interveniëren wanneer er in het beeld twee tegenstrijdige belangen lijken te spelen door middel met de interventie ‘onderhandelen tussen gedeeltes’.

 

SKJeugd Scholing
Churchilllaan 11
3527 GV Utrecht
mijn.skjeugd.nl informatiebank.skjeugd.nl tuchtrecht.skjeugd.nl register.skjeugd.nl
Algemene voorwaarden ISO-certificaat Privacy statement Disclaimer

Heb je gevonden wat je zocht?

(Vereist)
Hidden